BART SCHUT
Ondernemer – Green Maritime
HANDIGE APPLICATIES
Om ervoor te zorgen dat een kapitein niet langer alleen op zijn eigen inzicht en ervaring hoeft te vertrouwen, ontwikkelt Bart Schut van Green Maritime handige applicaties. Die laten zien hoeveel energie (brandstof) en stroom een schip verbruikt. Dat bespaart een hoop kosten en het is natuurlijk goed voor het milieu.
Zijn bedrijf
Bart was 16 jaar toen hij het avontuur tegemoet ging. Als matroos en later als kapitein ging hij met koopvaardijschepen de hele wereld over. Die kennis komt hem nu goed van pas. ‘Ik merk dat veel schepen als eilandjes fungeren: schip A vaart hier en schip B daar. Aan boord is er veel kennis en ervaring, maar die worden niet gedeeld.’
Duurzaamheid, energietransitie en digitalisering spelen ook op zee een steeds grotere rol. De markt vraagt om een schonere oceaan.’ Het terugdringen van het brandstofverbruik staat met stip bovenaan. Dat begint met bewustwording. Bart heeft daar een oplossing voor.
“Het draait allemaal om bewustwording.”
Bart Schut - Green Maritime
Zijn bijdrage
Een kapitein schat nu vooral het verbruik in. Op gevoel en ervaring dus. Met de sensoren die de De Boer Marine ontwikkelt, wordt data verzameld. De onderneming van Bart (Green Maritime) koppelt deze aan elkaar en visualiseert ze. Naast inzichten in het brandstofverbruik zijn er ook sensoren voor het uitlezen van schadelijke uitstoot emissie, en het uitlezen van verschillende werktuigen aan boord. ‘Losse data zijn ook maar gewoon data. Het gaat erom dat je het toepast en het aan elkaar koppelt.’
Door de emissiesensor te koppelen aan het stroomverbruik, zie je het verbruik aan boord. De generator aan boord levert stroom aan het dek,
de brug, de machinekamer en de leefomgeving van de bemanning. ‘Deze koppeling geeft inzicht in de hoeveelheid uitstoot per compartiment. Het begint met bewustwording.’
Slimme sensoren komen ook van pas voor het technisch onderhoud. ‘Als je ziet dat de ballastpomp meer vermogen vraagt om dezelfde capaciteit te leveren, kun je preventief inspringen op onderhoud. Nu gebeurt dat op ervaring en urenstand. Straks op inzichten en data. De mogelijkheden met sensoren zijn oneindig. Zo kun je een sensor op een ballastpomp plaatsen om in de gaten te houden of de pomp voldoende water krijgt en niet onnodig warmdraait.’
innoveren
‘Het begint met een strak en eenvoudig dashboard, maar er is zoveel meer mogelijk. Een schip dat vol algen zit verbruikt meer brandstof, dus stijgen de kosten. Inzicht in data geeft dan aan om het schip eerder te dokken (aan wal te brengen). Ja, dat kost geld. Maar een boot die minder snelheid maakt en meer brandstof verbruikt, kost nog veel meer. Data helpen je om zo efficiënt mogelijk te werken. Er liggen nog zoveel kansen. Die komen vanzelf als je als ondernemer in gesprek komt met professionals. Door samen te brainstormen ontstaan er tal van mogelijkheden. Daar is SSSF een mooi voorbeeld van.’
Samenwerken
‘Wij delen kennis en ervaring om de scheepvaart duurzamer, schoner en efficiënter te maken. De grote techreuzen liggen op de loer. Altijd. Overal. Door samen te werken blijf je die voor.’
TOEKOMST
Nieuwe, slimme technologie combineren met de jarenlange kennis en ervaring van de kapitein. Ieder bemanningslid wordt hierdoor bewust van hoeveel een schip verbruikt. Het resultaat? Een schonere oceaan, lucht en bodem.
ONZE PARTNERS
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen ons project? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.