PIETER PRUIKSMA
Ondernemer – Werft Shipbuilding
van casco tot afbouw
De visserij en de zeevaart vragen om zo efficiënt mogelijk te kunnen varen. Op Urk is heel veel kennis en ervaring met het bouwen van schepen. Dat bundelen we nu. Het resultaat? De scheepsbouw weer terug op Urk: van casco tot afbouw. ‘Dat is een grote wens van de bevolking, én die van mij persoonlijk’, zegt Pieter Pruiksma van Werft Shipbuilding. Scheepsbouwer in hart en nieren. ‘Het is zo mooi om een schip te bouwen.’
Zijn bedrijf
Tot 20 jaar geleden een vertrouwd beeld op Urk: het te water laten van een nieuw schip. De UK184 was het laatste schip dat werd gedoopt. ‘Ook al was ik nog maar een jochie, ik herinner me het nog goed. Dat zijn zulke mooie momenten.’ Een schip bouwen is puur ambacht. ‘Door de juiste mensen bij elkaar te brengen, kennis te delen en dus de krachten te bundelen kunnen we ook hier in Flevoland, weer volledige schepen bouwen.’ Slimme en schone schepen, want die hebben de toekomst. Werft doet dat samen met Marin Wageningen, De Boer Marine, Weforsea Shipping, Green Maritime en Horizon Flevoland.
Zijn bijdrage
‘Je wilt het beste schip bouwen, dus kijk je vooral hoe je dat zo efficiënt mogelijk kunt doen. Hoe lopen de lijnen onder water? Hoe is de weerstand? Hoe kun je het brandstofgebruik met minimaal 20 procent terugdringen?’ Pieter houdt van het denkwerk voordat er kan worden gebouwd. ‘Ik ben eerst een jaar lang bezig met denken en tekenen. Dan volgt een spannende fase: het testen. Klopt het wat je hebt bedacht?’
Voor het testen werkt hij samen met kennisinstituut Marin Wageningen. Daar kan hij het prototype testen in een speciale diepwatertank die vol zit met technologie om de werkelijkheid zo goed mogelijk na te bootsen. ‘Ons zwembadmodel is beter dan het computermodel. Dat belooft wat!’
“Dit schip is het resultaat van onze samenwerking.”
Pieter Pruiksma - Werft Shipping
innoveren
De visserij en de zeevaart zoeken naar oplossingen om zo efficiënt mogelijk te varen. ‘Het kost nu eenmaal heel veel energie om de visjes hier aan wal te krijgen. In de koopvaardij zoek je juist weer naar manieren om schoner te varen.’ Motorfabrikanten die met alternatieven komen, op waterstof varen: Pieter volgt de ontwikkelingen op de voet. De radartjes in zijn hoofd maken overuren.
Samenwerken
‘Als maritiem cluster hebben we straks echt een heel concreet en tastbaar product: een glimmend schip. Voorzien van allerlei moderne apparatuur en sensoren, waarbij data wordt verzameld en toegepast. Om slimmer en schonere te varen. Hoe mooi is dat? Dat kan alleen als je elkaar weet te vinden. Als je samenwerkt. Niet bang bent om kennis te delen. Een schip bouwen kun je eenvoudigweg niet alleen. Daar heb je de kennis van je partners voor nodig.’
Toekomst
Na het stukslaan van de traditionele fles champagne, vaart het schip de haven uit. Een nieuwe toekomst tegemoet. De bemanning hoeft niet meer alleen op eigen ervaring en kennis te varen. De data geeft inzicht. Biedt houvast. Geef richting. Pieters droom is uitgekomen. En gaat verder. De nieuwe generatie bouwt het volgende schip. Dat net weer even slimmer en schoner is dan zijn voorganger. De cirkel is rond.
ONZE PARTNERS
SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen ons project? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.